It's easy enough to understand why Al Jazeera agreed to buy Current TV, the cable network owned by former Vice President Al Gore and business partner Joel Hyatt, on Wednesday: The Qatar-based pan-Arab media conglomerate has struggled to gain access to American viewers, and the acquisition of Current TV — to be shut down and replaced by a new channel based in New York, provisionally named Al Jazeera America — will pipe it into some 40 million U.S. homes. That will put it ahead of its nearest foreign rival, BBC World News, which reaches 25 million American TV sets. Al Jazeera, in announcing the deal, didn't say how much it is paying for the little-watched Current, but The New York Times says the price is about $500 million.

It's less clear why Gore agreed to sell his 7-year-old media experiment to an Arabic news giant that has struggled mightily to convince Americans, U.S. cable providers, and, especially, politicians that it isn't a propaganda outfit for the Gulf emirate that finances it, much less jihadists. Time Warner, for example, said it will be dropping Current-Al Jazeera "as quickly as possible." And it's not like Gore didn't have other offers from less exotic (if not much less controversial) suitors:

Gore and Hyatt did provide a reason when confirming the sale:

Current Media was built based on a few key goals: To give voice to those who are not typically heard; to speak truth to power; to provide independent and diverse points of view; and to tell the stories that no one else is telling. Al Jazeera has the same goals and, like Current, believes that facts and truth lead to a better understanding of the world around us.

And that rings true to at least a few outside analysts. "There's a major hole right now that Al Jazeera can fill," cable consultant Cathy Rasenberger tells The New York Times. "And that is providing an alternative viewpoint to domestic news, which is very parochial." The risk to Al Jazeera, she adds, is that "there is a limited amount of interest in international news in the United States."

Others are less charitable. Gore's 20 percent stake in Current means he'll probably get a roughly $100 million payout in the deal, and as Allahpundit wryly notes at Hot Air, "I appreciate the irony of one of the high priests of global-warming awareness cashing out to a government built on oil wealth."

But the most probable explanation is that Current was kind of a dud. Gore and Hyatt launched it in 2005 with the idea of airing user-generated content, but then turned it into a sort of second-tier MSNBC in 2011 with the ill-fated hire of Keith Olbermann. Now they're giving up. Current TV still leans left, with shows hosted by Eliot Spitzer, former Michigan Gov. Jennifer Granholm (D), and Cenk Uygur, but there's a reason "Al Jazeera plans to scrap Current's programming lineup and brand, which never caught on with a critical mass of viewers," says Jeff Bercovici at Forbes

The big question, perhaps, is what Al Jazeera plans to do with its new reach into America. "They could pitch it squarely at the Left as some sort of foreign-policy-heavy adjunct to MSNBC, or they could emphasize kinda sorta straight news reporting on the Arab Spring and Middle East as an alternative to CNN," Hot Air's Allahpundit suggests. Whatever path it takes, "the acquisition is a coming of age moment" for Al Jazeera, says Brian Stelter at The New York Times. The globally successful and well-regarded Arab network has convinced "Gore and the other owners of Current that it has the journalistic muscle and the money to compete head-to-head with CNN and other news channels in the United States." Now it just has to convince Americans to tune in.