×
FOLLOW THE WEEK ON FACEBOOK
November 13, 2017
Scott Olson/Getty Images

Roy Moore, the Republican nominee for Senate in Alabama, has his defenders, such as Las Vegas Journal-Review columnist and talk radio host Wayne Allen Root, who called Moore "a Steve Bannon candidate for U.S. Senate" on Sunday and said he doubted the reports that he pursued and fondled teenage girls as young as 14 because Moore is "a man of principle and integrity," and "never in his three decades of public service has there ever been even a hint of scandal." (Moore was kicked off the Alabama Supreme Court twice, but whatever.) Bannon's Breitbart News does seem to be going to bat for Moore, though.

Breitbart published two articles on Sunday based on an interview Saturday with Nancy Wells, the 71-year-old mother of Leigh Corfman, the woman who told The Washington Post that Moore removed her clothes and touched her over her underwear when she was 14 and he a 32-year-old assistant district attorney.

In one article, Breitbart Jerusalem bureau chief Aaron Klein says that Wells "contradicted a key detail of Corfman's story," namely that Corfman talked to Moore on "her phone in her bedroom." When Breitbart asked Wells if Corfman had her own phone in her bedroom, Wells said no, "but the phone in the house could get through to her easily." Wells also told Breitbart, if you read down far enough, that the Post's report is "truthful and it was researched very well."

In the other article, Klein says the Post "convinced" Corfman to go public with her story. "She was contacted by the reporter. That's why," Wells told Breitbart when asked why her daughter is speaking up now, decades later. "It wasn't done for politics, you know. ... It was done for personal reasons. And it wouldn't have been done if the reporters hadn't contacted my daughter." Moore denies the allegations, mostly. Peter Weber

9:20 p.m. ET
Joe Raedle/Getty Images

Acting Homeland Security Secretary Elaine Duke announced Monday that roughly 59,000 Haitians living in the United States who have been protected from deportation since 2010 have 18 months to leave the United States.

Haitians who came to the U.S. after a devastating earthquake hit Haiti in 2010 have been safe under a program known as Temporary Protected Status, enacted by Congress in the 1990s to help large groups of undocumented people who fled to the U.S. from natural disasters and wars. More than 30,000 of the affected Haitians live in Florida, and thousands of others live in New York City. Duke is giving the Haitians until July 22, 2019, to leave.

In May, when White House Chief of Staff John Kelly led the Department of Homeland Security, he said conditions in Haiti, one of the poorest countries in the Western Hemisphere, had improved enough that the U.S. should stop granting Haitians temporary protection. He extended the program for another six months, but warned that those affected should start preparing to return to Haiti, the Los Angeles Times reports. Catherine Garcia

8:10 p.m. ET
Pool/Getty Images

Like Trump University, Trump Airlines, Trump magazine, Trump Steaks, and Trump Vodka, The Donald J. Trump Foundation will soon cease to exist — except this time, the shut down is planned.

In its 2015 tax filing, the charitable foundation admitted to violating rules against "self-dealing," which prohibits nonprofit leaders from directing charity money to themselves, their families, or their businesses, NBC News reports. In October 2016, the New York attorney general demanded the foundation cease asking for contributions, and in December, President Trump said he would start winding down operations to avoid conflicts of interest.

A spokesperson for the foundation confirmed it is closing down, and said it "looks forward to distributing its remaining assets at the earliest possible time to aid numerous worthy charitable organizations." The foundation can't close down just yet, though, a spokeswoman for the New York attorney general's office said. "As the foundation is still under investigation by this office, it cannot legally dissolve until that investigation is complete," Amy Spitalnick told NBC News. The foundation's 2016 IRS filing, filed this month, states it had assets of close to $970,000. Catherine Garcia

7:17 p.m. ET
Frederick M. Brown/Getty Images

Actress and singer Della Reese, star of the television series Touched by an Angel, has died. She was 86.

Reese's husband, Franklin Lett, said in a statement Reese died at her home in California "surrounded by love." Born in Detroit, Reese started singing in church when she was six years old, and at 12, gospel legend Mahalia Jackson asked her to go on tour with her. Reese had several hits, including "Don't You Know," and one year, appeared on The Ed Sullivan Show 18 times, NPR reports.

Reese also became the first black woman to fill in for Johnny Carson on the Tonight Show, and the first black woman to host her own syndicated variety series, Della, which ran from 1969 to 1970. In addition to being an actor and singer, Reese was an ordained minister, who founded the Understanding Principles for Better Living Church. The church grew over time, but she started out holding services in her living room for just eight members. Catherine Garcia

6:50 p.m. ET
Neilson Branard/Getty Images

Veteran journalist Charlie Rose was suspended by CBS News Monday evening after eight women accused him of sexual harassment.

Rose is a co-host of CBS This Morning and a 60 Minutes contributor, and PBS also immediately stopped production of his interview program, Charlie Rose. Speaking to The Washington Post, the women accused Rose, 75, of groping them, walking around nude in front of them, and making inappropriate comments, telling one woman he wanted to watch her swim naked in a pool while he watched from afar. The women said the harassment took place from the late 1990s to 2011, when they were either working at the Charlie Rose show or trying to gain employment there. In a statement to the Post, Rose apologized and said he was "deeply embarrassed." Catherine Garcia

5:37 p.m. ET
Facebook/Fox News

A former employee for Fox News says the network rebuffed her requests to investigate ties between President Trump and Russia — even when she offered to pay her own travel expenses to Moscow, Bloomberg reported Monday. "You can't do in-depth reporting if you're not [in Russia]," said Jessica Golloher, a former Fox Radio correspondent who is suing the company for gender discrimination. "Fox is just buying what the White House is selling."

Golloher made the claim during her testimony to the British Parliament, as the U.K.'s Competition and Markets Authority considers whether "Fox has a genuine commitment to broadcasting standards." The CMA review of Fox's broadcasting standards stemmed from a bid by Fox's parent company, Twenty-First Century Fox, to buy the U.K telecommunications company Sky. The review was additionally triggered in part over allegations that the White House and a prominent Trump donor pushed Fox News to publish an article that used fabricated quotes to call into question Russian interference in the 2016 presidential election.

Although Fox News did not send a representative to the hearing, the network referred Bloomberg to an earlier statement from May which said Golloher's claims "are without merit. Her allegations of discrimination and retaliation are baseless. We will vigorously defend the matter."

Fox News' various TV personalities have been loudly skeptical of ties between Trump and Russia and have in some cases claimed that Hillary Clinton is really the one who conspired with Moscow. In late October, CNN reported that several Fox News employees were appalled by their network's coverage of the Russia investigation. One TV personality even texted CNN, "I'm watching now kicking and screaming. I want to quit." Kelly O'Meara Morales

5:26 p.m. ET
CC BY: Ed Brown

The Justice Department has filed a lawsuit to block AT&T from its controversial $85.4 billion grab at Time Warner, The Wall Street Journal reported Monday. President Trump has long been critical of the deal, saying he believes it would focus too much of the power in the media industry in one company. The Justice Department's move could be complicated, though, because it will require convincing the courts "that the deal would threaten competition," Bloomberg Politics wrote earlier this year. "That could be tough because AT&T isn't buying a direct competitor."

The merger would have paired AT&T's wireless phone service with Time Warner's visual media, including networks like CNN, TNT, and HBO as well as the Warner Bros. film and television studio. Earlier this month, the Justice Department demanded CNN's parent company, Turner Broadcasting, be sold before the deal could go forward, raising questions about Trump's involvement in the decision.

"Vigorous antitrust enforcement by the Justice Department would ordinarily be a cause for celebration, given that antitrust law is the last line of defense for consumers when federal agencies go on the sort of deregulatory jihad that President Trump has directed," wrote the Los Angeles Times. "But in this case, it's impossible to tell whether the DOJ is being principled or a puppet. In fact, its motives are completely suspect."

Before the suit was officially filed, AT&T's general counsel said the move would be a "radical and inexplicable departure from antitrust precedent." Read more about the AT&T-Time Warner deal, and how Trump might have played a role, at The Week. Jeva Lange

4:07 p.m. ET
Kevin Dietsch-Pool/Getty Images

Rates have dropped significantly at all but one of President Trump's 13 hotels since he took office, The Telegraph reported Monday. The average price for a weekend at a Trump hotel dropped by 36 percent in the last year, with the most dramatic decrease occurring at the Trump Las Vegas, where rates fell 63 percent.

The Macleod House and Lodge in Scotland fared the best comparatively, as its prices only dropped 10 percent. The lone Trump hotel to increase its price was the Trump Doonbeg in Ireland, whose rates inched up 7 percent.

But while prices have dropped at the president's properties, that does not necessarily mean that they are not making money. Prices at the Trump International Hotel in Washington, D.C., for example, dropped by a whopping 52 percent per The Telegraph's report. But in August, The Washington Post reported that the same hotel had already made nearly $2 million in the first four months of 2017 — despite the Trump Organization's prediction that it would lose more than $2 million in the first quarter.

The profitability of Trump's D.C. hotel could be an anomaly, given that foreign governments and their dignitaries may see an incentive in staying at the president's properties when doing business with or lobbying his administration. And even if prices are lower this year at Trump hotels, the president still has his beloved Mar-a-Lago property in Florida, which has doubled its membership prices this year. Kelly O'Meara Morales

See More Speed Reads